söndag 28 juli 2019

Hem på två dagar

Vår 11-åring tog mig på en joggingtur på morgonen, så åt vi morgonmål och startade 11-tiden. Vår destination var Uleåborg, men då vi ringde campingen varnade de för en festare i Uleåborg ikväll varifrån det är mycket besökare på kommande över natten och festandet kan hålla på ganska länge. Ändrade alltså planerna och körde ända till Brahe. Det blev att sitta i bil hela dagen i 10h, från 11-21.00. Stannade en gång och åt gröt och kollade en stund på en auktion på ett litet sommarcafé in-the-middle-of-nowhere där folk talade blandad finska och svenska. Körde förbi ett par renar som promenerade längs vägen. Stannade en andra gång vid Sverige-Finland gränsen Haparanda-Tornio och åt på Hese. Mosiga och trötta var vi framme kl 21 på ett super fint campingområde nära Brahe, där det fanns trampbilar, lekplats, fotismål, sählymailor och man kunde scootta och simma.

Nästa dag startade vi typ 11 som vanligt och körde till Ylivieska där vi var ca 12.30 och tömde och lämnade tillbaka husbilen. Efter det körde vi hem med en matpaus, på Jyväskylä abc, och var hemma ca kl. 20 efter en 9h dag i bilen. Mosiga och trötta igen, men pojkarna får nog fulla poäng för orkandet som var super bra tom utan skärm hela resan.

Resans låt.

fredag 26 juli 2019

Snäckor & Icehotel

Vaknade vid turkist vatten och underbar vy. Åt morgonmål ute, plockade snäckor på stranden och njöt av solen och det varma vädret. Då vi kört en bit såg vi en örn på nära håll sittande nära vägen på en sten i vattenbrynet.

Körde i 3,5h till Sverige och besökte Jukkasjärvi Icehotel vilket var en rolig upplevelse. Lyssnar nu på Hunger games tvåan som ljudbok. Dom har varit jätte bra för hela familjen och väntar själv på att köra och lyssna. Kan föreställa mig att filmerna är mer skrämmande med musiken och visuell våld. Parkerade för natten på Campalta camping nära intill, där pojkarna simmade och hoppade i trampolin.

Campari orange i isglas.

torsdag 25 juli 2019

Haukland beach & hike

Idag vaknade vi till en solig och varm dag på Haukland beach. Pojkarna njöt på stranden i sanden och vattenbrynet - inget simmande i det iskalla vattnet idag. Jag gick omkring på stranden och glömde att jag var i Norden, då vyerna och färgerna är exakt som i Thailand. Men så hör man ett får eller mås, ser en örn, eller får tårna i det iskalla vattnet - och så minns man var vi är.

Efter beach chill for vi på en vandring runt ett av bergen vid Haukland. Rutten tog ca 4h och var just bra svårighetsgrad för vår familj; mest rak stig men också lite utmaning uppför ett berg och ner på andra sidan med en smal stig. På vägen ner var det lite dramatiskt då en ung man snubblat och stött sig riktigt ordentligt så han inte kunde röra sig. Många hade stannat och hjälpte med värkmedicin och lugnande ord, så vi gick förbi. Typ 2h efter att det hänt kom ambulansen och ca 2h senare landade en helikopter 100m från vår husbil.

På kvällen körde vi 3h och kom 21.00 fram till Tjeldsundbrua camping där vi övernattade med underbar vy och havet 10m från husbilen. Den lilla strandens sand var av mosade snäckor och vattnet turkost.

Snäckor!
Perfekt parkeringsplats.

Måste gå ut kl 23.57 och ta domhär bilderna.

onsdag 24 juli 2019

Fotboll, vikingmuséum och dopp på Lofoten

På morgonen regnade det och hela dagen var molnig. Här regnar det ofta, vilket förståss är en av orsakerna till att gräset ser insta-retugerat grönt ut. Efter att vi igen tömt och fyllt bilen med det obligatoriska, åkte vi med min kompis och hennes pojke till Henningsvaer, där det finns en unik fotbollsplan - och så pojkarna njöt. Dom spelade och vi kollade vyerna i fiskebyn.

Efter fika i Henningsvaer (mozzarellasmörgås 14€),  fortsatte vi till Viking musét. Pojkarna tyckte om musét som hade en hel del uteaktiviteter som tex pilskytte och yxkastning. Man kunde också åka och ro med en vikingbåt, men det hann vi inte med.

Slutliga destinationen på dagen var Haukland strand. Det var molnig, men jessus så vackert havet och stranden var även på kvällen. Pojkarna drogs direkt till havet och for skrikande och simma i det ca 10c kalla vattnet.

tisdag 23 juli 2019

Framme i Lofoten & båttur

Vaknade efter en regnig natt till en fin och varm dag. Pojkarna spelade fotis medan vi tömde vatten, toan och fyllde på vatten.

Startade ca 11, körde 3,5h i vackra landkap och kom fram till Lofotens ”huvudstad” Svolvaer. Tog en stor båt från torget 15 och var ute på havet i 3h. Fick se otroliga landskap, ett vattenfall, hur måsar åt fisk från handen och höjdpunkten - enorma örnar. Under resan serverades kaffe, te, Marie kex och fisksoppa.

”Huvudstaden” Svolvaers lilla torg.
Otroliga vyer.
Arrangören var Øykongen.
Örnarna närmade sig sakta men säkert och var imponerande.

Efter båtturen for vi via butiken (där vi tex köpte avocado 2,50€/st...) till campingen nära Kabelvåg: Orsvågvaer camping, där vi spenderade kvällen med min gamla vän som råkade vara här med familj.

måndag 22 juli 2019

Mot Lofoten, dag II

Vaknade efter en ganska högljudd natt på Neste parkeringsplats i Tornio. Allt som försigår utanför husbilen hörs, det finns ingen ljudisolering. Och på en bensinstation tankar tex. långtradare alla tider på dygnet.

Efter morgonmålet började vi ca 11 köra mot Kiruna i Sverige. Där stannade vi på lunch på café Safari var jag åt en god sallad, gick till matbutiken och pojkarna scoottade och åt på BK.

Snabbt fortsatte vi vidare mot Narvik. Småningom började landskapen förändras och vi fick njuta av vackra berg med snö på toppen. Skogen var så grön att den såg ut som ett retugerat foto på ig. Tre renar såg vi, varav en gick rakt över vägen framför vår bil och vi hamnade tvärbromsa i 100km/h. Vägen är mycket smal och utan utrymme på sidorna, men som tur är mn man en bra chaufför. Efter att vi körde över gränsen till Norge blev vägen i bättre skick med fint målat streck i mitten och med staket på sidorna - men tyvärr inte bredare.

En gullig stuga med utedass (tv).

Vi kom fram till ett litet campingområde kl 19. Här spenderade vi kvällen i husbilen i regnet och planerade dom kommande dagarna.

söndag 21 juli 2019

Resa med husbil till Lofoten

Kom på den galna idén att hyra husbil. Tänkte det skulle vara mysigt och mindre beroende av väder än segling. Tänkte vi skulle kunna se nya landskap och bekanta oss med Finland som jag aldrig rest i. Planerna spårade lite ur och målet blev Lofoten. Min man är noga med bilar, så det var endast årets modells husbil (2019) som dög. Bilen kostade 1100€ från sö-sö.

Dag I startade vi 11.00 hemifrån, för att med lunchpaus vara 18.00 i Ylivieska efter husbilen. Åkte därifrån till Prisma i Uleåborg och fyllde bilen med mat och åt smörgås på parkeringen. Fortsatte genast köra ända till kl 24.00 till Tornio, där vi övernattade på Nestes parkeringsplats. Ingen klagade på 13h, pojkarna 9 och 11år tycks vara i perfekt ålder - och min man älskar att köra.

Vi har alltid skärmförbud i bilen, för åkandet har aldrig varit en utmaning för pojkarna. Under bilfärden lyssnade vi nu på ljudboken Hunger games och vår yngre höll samtidigt ivrigt på med rubikskuben. Skärmförbud har vi också alltid på resor, vilket går bra då pojkarna vet att det är så. Vi hade tänkt att vi dock på kvällarna skulle kunna se nån serie hela familjen tillsammans, men har inte ännu hunnit med det.

Husbilen påminner om en segelbåt på många sätt.
Dethär kylskåpet var förvåmansvärt rymligt.